27 Nisan 2007 Cuma

İstanbul’un kalan tek kız okulu: Erenköy Kız Lisesi

'OKUL'İstanbul'da artık tek kız lisesi kaldı, o da Erenköy Kız Lisesi. Bu lise istese de karma bir lise olamıyor... Zaten Erenköy Kız Lisesi'nin böyle bir isteği de yok... Neden mi, karma lise olamıyor? Yıllar yıllar önce bu yer, bu köşk-ki o köşk yanmış, kalanı şimdi harap halde ve artık o bölüm Erenköy Kız Lisesi'ne değil, Avni Akyol Güzel Sanatlar Lisesi'ne ait-okul olarak bağışlanırken bir de şart koşulmuş; "Burada kızlar okuyacak"... Bu bağış şartı Erenköy Kız Lisesi'nin ilkliğini, özelliğini hep koruyageldi bugüne kadar, bundan sonra da koruyacak...Erenköy Kız Lisesi, bir süre önce laboratuvar okulu müfredatına dönüşmüştü. Ancak, bu yıl lise eğitiminin dört yıla çıkması nedeniyle düz lise olarak eğitim-öğretim veriyor. Ama düz lise de olsa Erenköy Kız Lisesi, kurulduğu günden bu yana hep süper lisedir... Erenköy Kız Lisesi yalnız Kadıköy'ün çocuklarına eğitim vermezdi. İstanbul'dan, Türkiye'nin diğer kentlerinden paralı parasız yatılı öğrencileri olurdu hep. Ama her özelliğini koruyan Erenköy Kız Lisesi'nin kurulduğundan bu yana kaybettiği tek özelliği yatılı öğrencilerini kaybetmek oldu. 1990 yılından bu yana ne yazık ki yatılı öğrenci alamıyor. Erenköy Kız Lisesi'nin kaybettiği bir başka özelliği de mezunlarına yapılan törenler. Elbette hâlâ törenler yapılıyor ama zamanın modasına uyarak onlar da artık kep giyiyor. Halbuki on yıl öncesine kadar karakteristik bir mezunlar töreni olurdu. Herkes beyaz giyer ve yakasına kırmızı gelincik takardı.. Ancak mezunlar gününde kep takma modası, bu özelliğini de alıp götürdü okulun... Değişmeyen tek şey ise eski mezunların her nisan ayının son pazar günü okulun büyük, güzel bahçesinde toplanması oldu... Okulu tanıtmak için gidip Okul Müdürü Kamil Önalan'la konuştuk. Önalan, okulun 15. müdürü. Fenerbahçe Lisesi'nden henüz atanmış Erenköy Kız Lisesi'ne.. Böyle köklü bir okula atanmasından mutlu olmuş, onur duymuş. Okul Müdür Kamil Önalan, henüz tanımaya başladığı okulunun bugünü hakkında bizlere şu bilgileri verdi:"Lisemiz normal lise müfredatı şeklindetı eğitimine devam ediyor. Bu dönem 1250 öğrencimiz var. Yabancı dil ve bilgisayar destekli öğretim yapan bir devlet lisesiyiz ve neredeyse 1 asırlık köklü bir liseyiz. Tarihinden bugüne başarılarla dolu bu lisede, 67 öğretmen arkadaşımla birlikte çıtayı daha da yükseltmeyi hedefliyoruz" Okul Müdürü Kamil Önalan, Erenköy Kız Lisesi'ndeki başarılarını, bir de okul-okul aile birliği ve veli dayanışmasının mükemmelliğine bağlıyor ve diyor ki:"Bence, bir okulda yol haritasını doğru çizmişsek, Atatürkçü düşünceyi gerçek anlamda yerleştirebilmişsek bu başarıyı sağlamışız demektir. Bu okul hem yol haritası çizmiş, hem öğrencilerini gerçek bir Atatürk düşünce tarzında yetiştirmiş köklü bir okuldur. Ayrıca öğrencilerimizin ayrıcalıkları da var. Örneğin çok okula nasip olmayan, teneffüslerde nefes alacağı güzel, büyük bir bahçemiz var. Öğrenci okul koridorlarında değil, bu bahçede nefes alıyor. Bu öğrenci psikolojisi için çok önemli. Erenköy Kız Lisesi ve öğrencileri her bakımdan çok şanslılar. Biz de böyle bir okulda eğitim verdiğimiz için çok şanslıyız"Sporda hep başarılı oldularErenköy Kız Lisesi uzun yıllardır sporda da çok başarılı bir okul olarak tanınıyor. Eskiden, yanan okulun kalan odalarında spor çalışmaları yapılırdı. Tabii büyük bahçesinde de.. Voleybolda İstanbul kız liseleri arasında hep en öndeydi. Ancak artık bir salonları yok, kiracı olarak gittikleri yerler var. Ama yine de sporda başarılı bir okul. Basket ve voleybol salon yetersizliğinden eski parlak günlerini yaşayamıyor belki ama, diğer branşlarda hayli başarılı. Atletizmde, judoda (İstanbul dereceleri var), tenis ve yüzmede (İstanbul dereceleri bulunuyor) çok başarılı bir takım. Hele yüzmede olağanüstü bir çaba sarf ediyorlar, çünkü bir havuzları yok. Diğer çalışmalarını da başka okulların salonlarından faydalanarak yapıyorlar ve çok başarılı oluyorlar. Bir de kendi salonları olsa...Tarihi Cumhuriyetten önce, Türk kadınının aydınlanmasına ışık tutan birkaç okuldan biridir Erenköy Kız Lisesi... Kadıköy’ün en köklü kız lisesinin doğum tarihi, 1911'dir. O yıl "Kız Numune Mektebi" adıyla Rıdvan Paşa köşkünde açılan okul, 1916 yılında "Erenköy İnas Sultanisi" yani Kız Lisesi olarak öğretime başlamıştır. Erenköy, Çamlıca ve Kandilli'nin birer kız lisesine dönüşmesinden sonra Erenköy mektep binası son sahibi olan Mabeyinci Faik Bey'den 7 bin 500 altına satın alınarak Maarif'e verilir. Yatakhane binası olan Topçu Reisi Hacı Hüseyin Paşa köşkü de Maarif Vekilliği tarafından son sahibi V. Murat'ın kızlarından Hatice Sultan'dan satın alınarak okulun yatılı kısmı genişletilmiştir. 1945 yılının 22 Şubat gecesi, binanın yanması üzerine çok dağınık bir alan içinde öğretime devam eden lise, 1954-55 yılında da şimdiki binasında öğrenime başladı.Okulun ilk müdürü Abdullah Nasih Efendi'dir (1911-1916). Onu takiben Nahifi Bey, Suat Bey ve Ali Rıza Bey sırasıyla müdürlük yaptılar. Mahur Uz Bey ise, Osmanlı döneminde devraldığı Erenköy İnas Sultanisi’ni, Cumhuriyet döneminde de Erenköy Kız Lisesi olarak idare etmiş ve tam 22 yıl müdürlük yapmıştır. İlklerin lisesiErenköy Kız Lisesi’ni bitirenler hep sahalarında ilk kadın olmuşlardır... Erenköy Kız Lisesi’nden mezun olan bu "ilk" kadınlarımızı da tanıtmak isteriz. Çünkü bu "ilk kadınlar" aynı zamanda Kadıköy’ün kadınlarıdır. Üstelik bu kadınlarımızın çoğu yalnız Türkiye’de değil, alanlarında da ilk kadın olmanın haklı gururunu yaşamış ve yaşatmıştır.Okulun ünlü mezunlarından bazılarını şöyle sayabiliriz:Şükran Esmerer (Türkiye’de ve bütün dünyada ilk kadın Danıştay üyesi), Fahrünnisa Yetmen (Türkiye’de ve bütün dünyada ilk kadın Sayıştay üyesi), Melahat Ruacan (Türkiye’de ve dünyada ilk kadın Yargıtay üyesi ), Prof. Dr. Leman Tomus (Türkiye’de ilk kadın mimar), Dr. Saadet Gören (Türkiye’de ilk kadır radyolog), Prof. Dr. Nüzhet Gökdoğan (Türkiye’de ilk kadın astronom ve Dekan), Neriman Hızır (Türkiye’de ilk kez sistemli eğitimle çocuk yuvası açan ve radyoda ilk çocuk saati yayını yapan eğitimci), Belkıs Derman (Türkiye’de ilk kadın eczacı), Madelet Hanay (İlk kadın Vergiler Temyiz Komisyonu üyesi), Nebahat Kunt (İlk kadın emniyet müfettişi), Hüriyet Sırmaçek (Yüksek mühendis-Türkiye’de ilk köprü uzmanı), Mülhime İnce (Yüksek Mühendis-Türkiye’de ilk kadın su mühendisi), Prof. Dr. Melâhat Özgü (İlk kadın Tiyatro Kürsüsü Profesörü-Ankara Üniversitesi), Prof. Dr. Seniha Tunakan (Türkiye’de ilk kadın Antropoloji Profesörü-Ankara Üniversitesi), Münevver Göze (Türkiye’de aynı zamanda mezun olan iki kadın mimardan ikincisi).

Bu yazı Gazete Kadıköy'ün 5 Nisan 2005 tarihli 5. sayısından alınmıştır.

24 yorum:

Adsız dedi ki...

Merhaba ben kizimi bu okulda okutmak istiyorum ben Avustralyada yasayan bir Turkum bu konuda beni bilgilendirirseniz sevinirim...

Numan ERSAN

nersan@aap.com.au

Şefika dedi ki...

Numan Bey,
Bildiğim kadarıyla okulun artık yatılı kısmı yok ama ayrıntılı bilgiyi okuldan alabilirsiniz.telefon ve diğer bilgiler bazı yorumların altında vardı. bakmam lazım. Ama google da size söyler sanırım.
Avustralya'ya anavatandan selamlar.

Adsız dedi ki...

merhabalar tüm EKL mezunları ve öğrencileri..

Ben Bloğunuza çok geç ulaşabilen bir büyüğünüz sayılırım...1973 yılı Erenköy Kız Lisesi Mezunuyum..Sn.TÜRKAN AYMAKOĞLU'nun müdüremiz olduğu dönemde hem ortaokul hem de liseyi EKL'de bitirdim..Rahmetli Münevver DOSDOĞRU'nun Fizik öğrencisiydim..Onun bize verdiği Fizik sevgisi şu anda beni Jeofizik Yüksek Mühendisi yaptı... 6 -Fen-A öğrencisi olarak EKL'de okudum..Çok başarılı bir sınıftık...Diğer sınıf arkadaşlarıma ulaşmak istıyorum...
O güzel anıları tekrar tekrar paylaşmak en büyük arzum...Şu an Ankara'da iş ve yerleşimim olduğu için çoğu sınıf arkadaşlarımdan ve eski mezunlarla ilişki kuramıyorum...Eğer bu mail ile adresim ve iletişim adresim sayesinde haberleşebileceğim arkadaşlarımdan haber alırsam çok mutlu olacağım...
Tüm EKL'liler okulumuzla ne kadar övünsek azdır...Selam ve Sevgilerimle...

Erenköy Kız Lisesi okul No: 643
sınıfım : Fen-A

Füsun Tangünay Aral

Adsız dedi ki...

83 6 ED F mezunu Nilgün Çevik Tutumluer'den tüm EKL'lilere sevgiler.
Bir blogumuzun olması çok sevindirici, bu sayede birkaç isme ulaşabildim.
İlgilenen herkesi facebook.com'daki mezunlar grubuna ve 83 mezunlarını da 83 mezunları grubuna davet ediyorum. Bu Nisan'da pilandan dönenin kaşığı kırılsın.
nilisi@hotmail.com

cemile dedi ki...

Ne güzel yazmışlar anılarından ufak bölümler anlatanlar .Hangimizin içini sızlaymıyor ki...Herseyin tüm samimiyetle paylaşıldığı (Şefika Hanım'ın da sitede yayınladığı o unutulmaz mor salkımların altında)
o çardaklarda ne güzel günlerdi her biri birbirnden özel...EKL liler hepinize sevgiler..

zeynep leman dedi ki...

Merhaba,ben 6 Edebiyat A , 1972 Erenköy Kaz Lisesi mezunuyum , okuldaşlarımı arıyorum

zeynep leman dedi ki...

Merhaba,ben 6 Edebiyat A ,1972 Erenköy Kız Lisesi mezunuyum . okuldaşlarımı arıyorum

Adsız dedi ki...

ayşe diyorki;
erenköy kız lisesi yatılımı?

Adsız dedi ki...

YATILIYDI. Veee ne mutlu banaki ben yatılı bölümünden mezu oldum. Bu seneki mezunlar gününe gittim. 21 yıldır gittiğim mezunlar gününden en kalabalık buluşma gerçekleşti. Ağladık, güldük inanılmaz dı. Bu sene kaçırdıysanız seneye mutlaka gelin.

SEVİNÇ ÖZKUT

Figen dedi ki...

merhaba ben şuan ERENKÖY KIZ LİSESİ'nde okuyorum ve bundan gurur duyuyorum.Eskiden olduğu gibi şimdide okulumuz harika bir okul hepinizde biliyorsunuzki ERENKÖY KIZ LİSELİ olmak büyük bir ayrıcalıktır.VARLIĞINLA BİN YAŞA ERENKÖY KIZ LİSESİ...

Adsız dedi ki...

ben daha yenı lıseye gectım we guzel bır lıse arıyorum we hala bulamadım sızce ERENKÖY KIZ LİSESİ den eczacı olabılırmıyım lutfen bana bırsey gonderın ben sevgi yılmaz
seker_ecza_94@hotmail.com
bana buradan yada buraya bırsey yazın lutfen

Adsız dedi ki...

Merhaba ben Ebru.88 erenköy kız lisesi mezunuyum.Bu sayfaya ulaşınca çok heyecanlandım ve mutlu oldum.Okul ve sınıf arkadaşlarıma ulaşmak isterim

cemile dedi ki...

88 mezunu olduğunu söyleyen ebru yatılı mı okumuştun? ben de 88 mezunu cemile

73/6fenb/hilal dedi ki...

Ben 73 6fenb mezunuyum.Ben de füsun ve dier arkadaşlara ulaşmak istiyorum.Ya benim mail adresime yada onların gönderecekleri adreslere ulaşmak isterim.Ve nereden yazışabiliriz admin olan Şefika hanımdan bu konuda yardımcı olmasını istiyorum.Ayrıca kendisine de bu blog için teşekkür ediyorum. HİLAL

Adsız dedi ki...

Hilal Hanım,
Ya siz e-posta adresinizi yazın buraya; ya da size yazmak isteyenler yazsın. En kolayı bu değil mi?

73/6fenb/hilal dedi ki...

Tamam sayın admin,ben de öyleyse benim dönem başta olmak üzere diğer çoğu arkadaşla görüşmek isterim,ben İstanbul'da ikametgah etmekteyim,burdaki tanıdık arkadaşlarla da görüşebiliriz.Anladığım sadece 'Pilav Günü'nde görüşilebiliyor.Buradan da yazışabilir ve haberleşebiliriz.Belki ben bilmiyorumdur başka etkinlikleriniz de vardır,şimdilik kendinize iyi bakın,cevapları bekliycem!HİLAL!

Adsız dedi ki...

slm ekl li arkadaslar bende EKL dendim orta ve lise yıllarım orda geçti özlüyorum o günleri 87 mezunlarından hatice tekkanat eski yıllarımı yasadim sanki birdenbire ama eski arkadslarımdan kimseyi görmüyorum su anda kaybettik birbirimizi eger olurda bu sayfada denk gelipte yazimi okurlarsa yorum braksınlar 5-fen-k ögrencileri

Adsız dedi ki...

Merhabalar bende 73_74 EKL mezunlarındanım .6 ed A Öğrencilerindenim .Gerçekten EKL okumak ayrıcalıktır. Şimdiki üniversite ayarında eğitim gördük .Öğretmenlerimiz harikaydı.Müdiremiz Türkan Aymakoğlu çok saygıdeğer bir insandı ve diğer tüm öğretmenlerimiz aynı şekilde. O günleri özlüyorum ve arkadaşlarımı .Ben Hataydayım o yüzden EKL toplantılarına katılamadığım için üzülüyorum .Umarım birgün kısmet olur.

Adsız dedi ki...

Merhabalar bu site bir harika.N ekadar mıutlu oldum .Hazırlayanlara çok teşekkür ederim.Ben 73 74 6 Ed A Mezunlarından Mine Balkan sınıf arkadaşlarımdan bu mesajı görenler lütfen cevap versin.Sevgiler.

Adsız dedi ki...

Merhabalar!Ben '81-!82 6 Ed B mezunlarındanım Arkadaşlarımı bu blogda görmek ve anıları paylaşmak, arada bir biraraya gelmeyi çok arzu ederim. Bir de, EKL'den cezacı olup olmayacağını soran genç arkadaşım cevabımdır: EKL'den her şey olabilirsin.Ben İngilizce öğretmeni oldum.Öğretmenliği bıraktım, şimdiyüksek lisans yapıyorum. Seni de eczacı olarak görürüz belki. Neden olmasın? Çünkü, bu okul, bir ekol. Bunu ve bir de çok çalışmayı sakın aklından çıkarma, derim.
Her şey gönlünüzce olsun.

Demet Özkan

Adsız dedi ki...

merhaba ben bu okul da yatılı olarak okumak istiyorum acaba hala yatılı olarak kalabiliyor muyuz?

Adsız dedi ki...

cemile hanım merhaba ,

ben nilgün öğütçen perçin 1987-1990 EKL yatılıl okudum.lise 1 deçok sevdiğim bir cemile ablam vrdı. acaba o siz misiniz.1988 mezunusunuz zonguldaklı mısınız.
yatılı bölümün müd. gönül ahnı m vardı. arkadaşlarım şühede jale ve çiler bana nilgun.percin@tabosan.com.tr de ulaşabilirsiniz.

Unknown dedi ki...

merabalar ben 2012-2013 yılında okula başladım şu anda 9.sınıf bitmek üzere bu okula ilk geldiğim günlerde ayaklarım geri geri gidiyordu fakat şimdi okadar çok alıştımki öğretmenlerimiz çok çok iyiler ve okulumuz da istanbul sınırlarındaki okullardan en iyi bahçeye sahip olan okul bir devlet okulu olarak sosyal aktiviteside iyi daha 3 senem var mutluyum :)

Adsız dedi ki...

Selamlar..1972 yılında orta 2.sınıfı okuduğum anılarımda çok hoş yeri olan okul..o yıllarda Beden Eğitimi derslerini siyah jimnastik mayosuyla yaptığımız, denge aletinde yürüyerek not aldığımız süper bir spor salonu olan okul...Yatakhane binasının kamelyalarla süslü bahçesi ile okulun o muazzam geniş yemyeşil bahçesi süperdi...Gündüzlü arkadaşlar okula servis aracı olarak Fayton ile geliyorlardı...Okul binasının içi zaten mis gibi tarih kokuluydu...O günlerime dönmemi sağladığınız için çok teşekkür ediyorum...